Positiiviset asiakastarinat ovat vahva perusta verkkomarkkinoinnille mutta myös perinteisellekin markkinoinnille. Mikä muu markkinointi on yhtä uskottavaa kuin aitojen asiakkaiden aidot kokemukset tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä? Vaikea kuvitella tilannetta jossa yrityksen omat myyntipuheet erinomaisuudestaan voisivat päihittää asiakastarinat. Tätä samaa väitettä tukevat tänä päivänä jo useat tutkimukset ja selvityksetkin.

Asiakastarinat ovat nykyajan puskaradiota, sillä poikkeuksella, että ne kuuluvat paljon pidemmälle kuin pelkästään tutuille ja sukulaisille. Positiivisten asiakaskokemuksien leviäminen netissä on jokaisen yrityksen ja yrittäjän toiveuni, siitä on hyötyä liiketoiminnalle, eikä se vaadi itseltä panoksia. Sen kuin vaan odottaa puhelimen soivan tai sähköpostin kilahtavan. Noin kärjistetysti.

Huonot kokemukset kiusaavat pitkään

Mutta entä sitten kun kaikki netissä liikkuvat kokemukset yrityksestäsi eivät olekaan positiivisia? Netissä on helppo purkaa mieltään jopa anonyymisti kokemistaan epäkohdista, esimerkiksi yritykseltä saatuun palveluun liittyen. Ihmisillä on monesti myös taipumus kertoa negatiivisesta kokemuksesta laajemmalti kuin positiivisesta kokemuksesta.

Toisilla meistä kynnys kritiikin antamiseen on huomattavasti matalampi kuin toisilla ja joskus pienetkin asiat voivat saada runosuonen pulppuamaan tavalla, josta saattaa koitua kritiikin kohteena olevalle yritykselle merkittäviäkin liiketoiminnallisia haittoja. Negatiiviset kokemukset netin syövereissä esimerkiksi keskustelupalstoilla säilyvät erittäin pitkään, joten niiden vaikutus liiketoimintaan ei rajoitu ainoastaan muutamaan viikkoon tai kuukauteen vaan voi jatkua pahimmillaan vuosia.

Suurin osa yrityksistä kuitenkin toimii tavalla, mikä ansaitsisi ehdottomasti positiivisia sanoja. Esimerkiksi rakennus- ja remonttialan yrityksiä kohtaan netistä löytyy paljon kritiikkiä, joka helposti leimaa koko alan ja jo lähtökohtaisesti ollaan hieman skeptisiä palveluntarjoajia kohtaan. Kuitenkin alalla on erittäin paljon säntillisiä ja huolellisia yrityksiä, jotka tekevät asiat juuri niin kuin on sovittu. Ehkä jopa hieman enemmänkin. Monilta näistä yrityksistä kuitenkin puuttuvat juurikin ne positiiviset asiakastarinat jotka helpottaisivat asiakkaan ostopäätöstä. Uskallettaisiin luottaa ja ottaa ensimmäinen kontakti.

Aloita asiakastarinoiden hyödyntäminen heti tänään

Mitä enemmän yrityksestä löytyy asiakastarinoita, asiakaskokemuksia, erinomaisia arvosteluja, artikkeleita, tai monia muita positiivisia signaaleja, sitä todennäköisemmin potentiaalinen asiakas pystyy samaistumaan johonkin näistä ja saa samalla tärkeitä vastauksia mieltään askarruttaviin kysymyksiin. Juuri niihin joiden pohjalta valintoja tehdään.

Päästä tyytyväiset asiakkaat ääneen

Päästä tyytyväiset asiakkaat ääneen asiakastarinoiden muodossa

Positiiviset asiakastarinat auttavat myös sitouttamaan nykyisiä asiakkaita entistä paremmin. Kun nähdään muiden hyviä kokemuksia yrityksestä, luottamus säilyy heikkoina hetkinäkin paremmin eikä niin helposti katsella ruohoa aidan toiselle puolella.

Asiakastarinan tulisi olla vahvana osana jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa ja viestintää jo nyt. Tulevaisuudessa se voi olla ainoa tapa vaikuttaa asiakkaaseen.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä! Olemme 100% varmoja että olet myöhemmin tyytyväinen päätökseesi.